Nieuws

Consumentenbond uit harde kritiek op Vodafone

Vodafone-colportage-glasvezel-contractDe Consumentenbond laat weinig heel van de reactie die Vodafone afgelopen weekeinde in het tv-programma Kassa gaf na klachten van enkele klanten.

De Consumentenbond eist van Vodafone dat het bedrijf zich in alle opzichten houdt aan de wettelijke bepalingen voor verkoop aan de deur.

In de uitzending klaagden twee klanten dat zij aan de deur door een verkoper van Vodafone werden benaderd en een contract voor glasvezel tekenden. Maar een van de twee klanten moest anderhalf jaar wachten totdat de verbinding er in Zevenaar lag. Ook zou Vodafone zich niet hebben gehouden enkele voorwaarden waarmee de klant aan de deur akkoord ging, zoals over nummerbehoud en gratis overstapservice.

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond heeft Vodafone zich eenvoudigweg niet aan de wet gehouden. “En in de uitzending van Kassa blijkt dat ze de kop, al dan niet willens en wetens, in het zand steken”, reageert hij.

Volgens de bond zijn de besproken contracten ongeldig omdat daarin niets staat over de mogelijkheid tot opzeggen binnen acht dagen. Artikel 24 van de colportagewet is heel duidelijk over de eisen waaraan een colportagecontract moet voldoen.

Vodafone zou drie regels van de colportagewet niet hebben nageleefd. Zo moet op het contract staan dat consumenten acht dagen bedenktijd hebben, ook moet er een modelopzegbrief bij het contract zitten en tot slot moet de colporteur het contract ook hebben ondertekend.

De Consumentenbond heeft een modelbrief gemaakt voor consumenten die zich willen beroepen op de nietigheid omdat het contract met Vodafone niet deugt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.