Nieuws

FTTH Council Europe wil einde aan misleidende glasvezelreclame

Europese consumenten verkeren in verwarring over de termen die worden gebruikt om technologieën voor breedbandtoegang op de markt te brengen. Volgens de FTTH Council Europe is het tijd om op te treden tegen misleidende reclame.

Uit onderzoek dat in opdracht van de Europese glasvezelorganisatie is gedaan, blijkt dat consumenten vaak denken dat ze glasvezeltoegang hebben, terwijl dat in feite niet het geval is.

In Europese reclames voor breedband worden termen gebruikt als Very High Capacity Networks die door consumenten worden gezien als Fiber to the Home (glasvezel tot in huis) en Fiber to the Building (glasvezel tot in een bedrijfsgebouw).

De vrees bestaat dat de autoriteiten die de advertenties moeten beoordelen (zoals de Reclame Code Commissie) te weinig expertise hebben om ‘de bredere implicaties van verschillende technologische oplossingen voor breedband te begrijpen’.

Toch gaat het in sommige landen wel goed. In Italië geldt bijvoorbeeld een strenge etiketteringsregeling en in Frankrijk is het gebruik van de term ‘fiber’ verboden, behalve als er echt sprake is van glasvezel tot in de woning of in een bedrijfsruimte.

Misleidend

“Wij roepen de Europese beleidsmakers op om het probleem van misleidende reclame aan te pakken en wij zijn van mening dat nationale autoriteiten bij reclamekwesties enorm verschillend oordelen. De FTTH Council Europe stelt de invoering voor van een ‘Fiber ready’ label voor nieuwe gebouwen en grote renovaties”, aldus Vincent Garnier, directeur-generaal van de FTTH Council Europe.

“Italië en Frankrijk hebben aangetoond dat het probleem van misleidende reclame voor glasvezelproducten kan worden aangepakt”, vult Eric Festraets, voorzitter van de FTTH Council Europe, aan. “Er zijn een aantal positieve voorbeelden van controles op glasvezelreclame en de FTTH Council Europe is van mening dat het nu tijd is om op EU-niveau actie te ondernemen, zodat alle Europese consumenten en bedrijven een geïnformeerde keuze kunnen maken over de producten die voor hen beschikbaar zijn.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.