Gebruikers met glasvezelinternet leveren een provider meer omzet op dan gebruikers met een (A)DSL-abonnement. Gemiddeld is de omzet per gebruiker 46 procent hoger bij glasvezel.
Dat bleek dinsdag uit een internetdiscussie die was georganiseerd door de FTTH Council Europe.
De gemiddelde omzet per gebruiker (ook wel ARPU genoemd) is bij DSL 38 dollar. Bij glasvezel is dit gemiddeld 55 dollar.
Dit verschil is deels eenvoudig te verklaren doordat de prijzen voor glasvezelabonnementen vaak hoger zijn dan voor DSL. Maar ook zijn glasvezelabonnees eerder geneigd om zich abonneren op aanvullende diensten die extra omzet voor de provider opleveren.
Extra diensten die glasvezelgebruikers vaker bestellen zijn onder meer extra betaalzenders, video-on-demand films en multi-screen-toepassingen. Gemiddeld bestelt een DSL-gebruiker 2,5 film on demand per maand. Bij glasvezelgebruikers is dat 7 stuks per maand.
Ook hebben nagenoeg alle glasvezelabonnees (90 procent) een triple play-pakket dat bestaat uit telefonie, televisie en internet, terwijl DSL-internet nog vaak als losse dienst wordt afgenomen.
Bekijk hier de informatie die tijdens de presentatie is getoond.
Geef een reactie