Overstappen van de ene naar een andere internetprovider wordt vanaf deze zomer gemakkelijker voor consumenten en mkb-bedrijven.
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft in een wetsvoorstel een pakket aan maatregelen opgenomen die het overstappen moeten vereenvoudigen. De belangrijkste voorwaarde is misschien wel dat consumenten en bedrijven nog een half jaar lang toegang tot hun oude e-mailadres(sen) bieden, nádat een klant is overgestapt.
De telecomproviders hebben op verzoek van de staatssecretaris met elkaar afgesproken om vanaf deze zomer nog zes maanden toegang tot de e-mail te bieden, nadat de consument is overgestapt. Nu is dat nog één maand. Bovendien wordt wettelijk vastgelegd dat providers zorgen dat de levering van internet, telefonie en tv niet langer dan één werkdag wordt onderbroken. Dit neemt een andere angst weg die in het onderzoek naar boven kwam: veel consumenten zijn bang om bij een overstap tijdelijk geen internetverbinding te hebben.
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK blijkt dat angst bij consumenten om de toegang tot hun e-mail te verliezen, als ze van aanbieder wisselen, een drempel is om over te stappen. Het behoort samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen of de internetsnelheid zelfs tot de belangrijkste redenen.
Misleiding
Volgens Keijzer stappen consumenten nu niet snel over van internet- of telefonieaanbieder, bijvoorbeeld omdat ze steeds vaker een combinatie van internet, tv, mobiele/vaste telefonie en bijvoorbeeld muziekstreaming afnemen. “Ik wil graag toe naar een situatie waar meer aanbieders een kans krijgen en consumenten bewuster zijn van keuzemogelijkheden. Met deze wettelijke maatregelen bescherm ik bovendien kleinere ondernemers tegen misleidende overstappraktijken.”
Lijnkaping
Naast deze afspraak heeft staatssecretaris Keijzer ook diverse wijzigingen van de Telecommunicatiewet ingediend bij de Tweede Kamer. Nieuw is onder meer dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven voor een overstap naar een andere provider, ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen. Hiermee wordt ‘lijnkaping’ aangepakt. Bij dit fenomeen, dat ook wel slamming wordt genoemd, wordt een zakelijke klant geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier bewust mee heeft ingestemd, vaak door misleiding. Consumenten zijn hier al tegen beschermd dankzij het Burgerlijk Wetboek.
Geef een reactie