KPN en Glaspoort (de joint venture met APG) hebben de prijzen en voorwaarden voor toegang tot het KPN-glasvezelnetwerk voor andere providers aangepast.
KPN stelt dat het de tarieven voor zogenoemde wholesale toegang heeft verlaagd. Dit is interessant voor providers die geen eigen netwerk hebben en hun diensten willen aanbieden op het netwerk van KPN. Ook heeft KPN de voorwaarden voor telecomaanbieders verbeterd.
Met de nieuwe tarieven en voorwaarden wil KPN voorkomen dat het bedrijf een monopoliepositie op de breedbandmarkt verwerft. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) meldde in juli 2021 risico’s te zien dat de tarieven en voorwaarden die KPN voor toegang tot zijn netwerk hanteert het voor andere telecomaanbieders moeilijk maken om op de korte en lange termijn te concurreren met KPN. Daarom startte de ACM onder andere een marktanalyseonderzoek.
“Het gaat ons erom dat ook telecomaanbieders zonder eigen netwerk een goed en onderscheidend aanbod richting consumenten kunnen doen. Dat maakt snel internet voor iedereen toegankelijk tegen concurrerende voorwaarden en tarieven, ook op langere termijn”, verklaart Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.
KPN stelt onder meer voor om het zogeheten ODF-aanbod (waar concurrenten alleen het laatste stukje glasvezel van de straatkast naar de abonnee huren van KPN) te vereenvoudigen naar één landelijk tarief, waarbij de lijnprijs voor concurrerende telecomaanbieders daalt met ruim 10 procent (van 18,56 euro naar 16,56 euro per lijn).
Het telecombedrijf heeft toezichthouder ACM gevraagd de nieuwe toezeggingen bindend te verklaren.
foto: KPN NetwerkNL
2 Pingbacks